JAK I KIEDY WZYWAĆ POGOTOWIE RATUNKOWE
Podstawowym (bezpłatnym), numerem alarmowym pogotowia ratunkowego w Polsce jest nr :
999
Pod tym numerem należy zgłaszać wszelkie sytuacje, w których konieczna będzie pomoc zespołów ratownictwa medycznego. Zgłoszenie odbiera przeszkolony dyspozytor w centrum powiadamiania ratunkowego, który błyskawicznie musi ocenić nagłość wezwania i podjąć decyzję o jego realizacji. Dlatego też dyspozytor musi zadać kilka podstawowych pytań w celu ustalenia powodu wezwania, jego miejsca oraz rodzaju zespołu, który zrealizuje to wezwanie. Bardzo istotne jest aby nawet w dramatycznej sytuacji spokojnie odpowiadać na pytania i nie popędzać dyspozytora - to nie przyspieszy dotarcia zespołu, a czasami może nawet opóźnić!
drugim (bezpłatnym) numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej jest nr:
112
NIEZWYKLE WAŻNE JEST SPRAWNE UDZIELANIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA DYSPOZYTORA !
Jakie pytania może zadać dyspozytor
o Co się stało?
Rodzaj zdarzenia, wypadku lub zachorowania, objawy, dolegliwości (np. utrata przytomności, wypadek samochodowy, upadek z wysokości, zasłabnięcie w miejscu publicznym, atak padaczki itp.)
o W jaki stanie znajduje/ą się osoba/osoby potrzebująca pomocy?
Czy jest przytomna, czy oddycha, czy się rusza, w przypadku zdarzeń masowych- ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan ogólny.
o Miejsce / adres zdarzenia? Miejsce zdarzenia, wypadku lub zachorowania, miejscowość, w miarę dokładny adres, jakieś charakterystyczne punkty topograficzne/odniesienia ułatwiające zespołowi dotarcie na miejsce zdarzenia.
o Dane osoby zgłaszającej?
Twoje dane osobowe – nazwisko, imię, numer telefonu z którego dzwonisz.
o Dane o poszkodowanym?
Imię , nazwisko, wiek, jeśli jest to przypadkowo spotkana (nieznajoma) osoba po prostu powiedz, że jej nie znasz.
Pamiętaj nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki !
Każde wezwanie przyjęte do realizacji zostanie potwierdzone słowami:
"wezwanie przyjęte-przyjedziemy"
Kto może wezwać pogotowie? Każdy - przyjmowane są wszystkie zgłoszenia. Pamiętaj jednak, że w przypadkach wątpliwych (podejrzenie fałszywego wezwania, niedokładne dane adresowe lub przerwanie rozmowy), dyspozytor może ponownie nawiązać rozmowę dzwoniąc pod numer telefonu osoby wzywającej pomocy. Kiedy wzywamy pogotowie? Pogotowie ratunkowe udziela świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia, tzn. nagłego zachorowania, wypadku, porodu lub pogorszeń stanu zdrowia stanowiących bezpośrednie zagrożenie życia, a także wszelkich zachorowań w miejscach publicznych. Co robić, gdy czekasz na karetkę?
ü Jeżeli jest to wypadek - zabezpiecz miejsce. Dyspozytor sam powiadomi inne służby ratownicze potrzebne na miejscu zdarzenia.
ü W przypadku nagłego zatrzymania krążenia (nieprzytomny, brak oddechu, brak reakcji), udziel pierwszej pomocy ! Dyspozytor udzieli informacji jak należy postępować i pokieruje w udzielaniu pomocy .
Pamiętaj ważne są pierwsze 4 minuty, w których należy podjąć czynności ratujące życie
ü W przypadkach nie zagrażających życiu pacjenta, dyspozytor udzieli informacji w jaki sposób pomóc poszkodowanemu lub kto jest w stanie przybyć na lekarską wizytę domową.
Pamiętaj, że czas oczekiwania na przyjazd karetki w sytuacjach krytycznych wydaje się nadmiernie długi. Zespół dotrze na miejsce najszybciej jak będzie tylko mógł. Dlatego nie miej pretensji do pracowników pogotowia ratunkowego o zbędną opieszałość. Chcąc pomóc zbierz i przygotuj karty informacyjne z leczenia (jeśli pacjent takie posiada), sporządź spis leków, które przyjmuje, przygotuj dokumenty tożsamości i ubezpieczenia chorego.
Gdzie trafia pacjent? Do najbliższego szpitala, który pełni dyżur i udziela świadczeń w wymaganym zakresie. Odpowiedzialność zespołu ratownictwa medycznego kończy się z chwilą przekazania pacjenta zespołowi lekarskiemu izby przyjęć szpitala.
Kto może jechać z pacjentem?
Z niepełnoletnim pacjentem do karetki może wejść osoba towarzysząca. Natomiast z osoba dorosłą do karetki może wejść osoba towarzysząca pod warunkiem, że wyrazi na to zgodę kierownik zespołu.